Dilated pore - المسام المتوسعةhttps://en.wikipedia.org/wiki/Dilated_pore
المسام المتوسعة (Dilated pore) هي حالة جلدية تتميز بوجود زؤان بارز ومفتوح على الوجه أو الجزء العلوي من الجذع لدى الفرد.

العلاج - الأدوية التي لا تستلزم وصفة طبية
تتوفر كريمات أدابالين أو تريتينوين كدواء بدون وصفة طبية في بعض البلدان. الاستخدام المستمر للكريم يمكن أن يمنع تطور المسام المتوسعة. العلاج بالليزر له تأثير ضئيل في معظم الحالات.
#Adapalene gel [Differin]
#Tretinoin cream
      References Quantitative assessment of the long-term efficacy and safety of a 1064-nm picosecond laser with fractionated microlens array in the treatment of enlarged pores in Asians: A case-control study 34233039 
      NIH
      Fractional 1064-nm picosecond يبدو أن الليزر فعال وآمن في تقليل حجم المسام بين الآسيويين، مع الحد الأدنى من الآثار الجانبية المؤقتة.
      Fractional 1064‐nm picosecond laser appears to be effective and safe for reducing pore size in Asians with minimal transient side effects.
       Dilated Pore of Winer 30422562 
      NIH
      Dilated pore of Winer هو ورم حميد يظهر غالباً في الوجه والرقبة. ويمكن أن تظهر أيضًا على جذع البالغين في منتصف العمر أو كبار السن. عادة ما تبدو هذه النموات وكأنها مسام واحد متضخم وغير مؤلم مع سدادة من الكيراتين بداخلها وجلد صحي حولها. ولا يحتاجون عادة إلى أي اختبارات أو علاج إضافي بسبب طبيعتهم الحميدة.
      A dilated pore of Winer, first described by Louis H. Winer in 1954, is a commonly occurring benign adnexal tumor of follicular differentiation. Although most commonly located on the head and neck, a dilated pore of Winer can also be found on the trunk of middle-aged and elderly individuals. These clinically present as an asymptomatic, solitary, enlarged pore with a keratin plug and normal surrounding skin. Prognosis is excellent for these lesions as they are benign and typically do not require any further testing or work-up.